Dry needling Amsterdam: effectieve behandeling bij pijnklachten

Wist je dat je in onze praktijk in Amsterdam ook terecht kunt voor een dry needling behandeling? Dry needling is één van de vele technieken die wij als osteopaten kunnen gebruiken. Het is mogelijk om dry needling te integreren in het behandelplan, naast mobilisatie, manipulatie, stretching en oefentherapie. Maar wat is dry needling precies? Zijn er bijwerkingen? En wanneer kun je het toepassen? Je leest het allemaal in deze blog.

Dry needling wat is dat?

Dry needling is een therapeutische techniek om pijn en disfunctie in spieren en gewrichten te behandelen. Denk hierbij aan spierverrekkingen, peesontstekingen, gewrichtspijn, hoofdpijn en chronische pijn syndromen. Tijdens de behandeling worden dunne naalden in specifieke punten in het lichaam ingebracht. Het doel is om spanning in spieren en bindweefsel los te laten en de bloedcirculatie te verbeteren. Dit stimuleert het natuurlijke genezingsproces van het lichaam waardoor de pijn zal verminderen.

Heeft dry needling bijwerkingen?

Dry needling wordt beschouwd als een veilige behandeling. Maar net als bij elke medische behandeling kunnen er bijwerkingen optreden. Soms ervaren mensen milde tot matige reacties, zoals gevoeligheid op de plaats van de naaldinbreng, spierpijn, blauwe plekken, vermoeidheid of lichte hoofdpijn. Deze bijwerkingen zijn een reactie van het lichaam op de behandeling en verdwijnen meestal binnen enkele uren tot een paar dagen. Voor veel mensen zijn de voordelen van dry needling groter dan de mogelijke bijwerkingen.

Dry needling Amsterdam

Bij welke klachten kun je het inzetten?

Bij welke klachten kun je dry needling precies inzetten? Het wordt gebruikt om stijve of overbelaste spieren te ontspannen en triggerpoints te deactiveren. Triggerpoints zijn verkrampingen in spieren. Door een verminderde doorbloeding ontstaat dan een overgevoelige plek. Dry needling kan effectief zijn bij het verminderen van spierpijn, nekpijn, rugpijn, schouderpijn, gewrichtspijn, kniepijn, heuppijn, sportblessures, verrekkingen, verstuikingen, peesontstekingen, hoofdpijn en migraine, fibromyalgie en lage rugpijn.

Dry needling Amsterdam

Het is, net als bij osteopathie, belangrijk dat de dry needling behandeling wordt uitgevoerd door een getrainde en ervaren zorgverlener. In onze praktijk in Amsterdam werken we uitsluitend met osteopaten die een specifieke training hebben gevolgd in de dry needling techniek. Daarnaast zijn wij gekwalificeerde osteopaten en volgen wij de verplichte bijscholingen. Alvorens de dry needling techniek toe te passen, zullen we altijd een grondige beoordeling uitvoeren zodat we zeker weten dat de behandeling geschikt is voor de betreffende patiënt.

Ben je op zoek naar een dry needling behandeling in Amsterdam? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag.

× Stel Direct Je Vraag!